❞ قصة المصحة ❝  ⏤ نرمين قدرى

❞ قصة المصحة ❝ ⏤ نرمين قدرى

تفتح الستار علي عنبر نساء متهالك في أحدي المصحات النفسية حيث مجموعة من النساء يتجمعون حول مائده كبيرة يتناولون طعام الإفطار وكلا منهن شارده بفكرها بعيدا لقد عانوا الكثر في حياتهم اللي أن تصل بيهم المطاف جميعا لمجرد رقم في مصحة نفسية يفتح الباب وتدخل الدكتوره المختصة تلقي عليهم التحية وتجلس علي راس المائده تنظر لهم مبتسمة وتقول بمرح
الدكتورة: صباح الخير انا انهاردة اتعمدت اجمعكم مع بعض علشان تتعروفوا وكل واحده تحكي حكايتها
عارفة أن كل واحده مش هترضي تقول اسمها فخلينا نلعب لعبه الارقام فكل واحده هتعرف نفسها برقما نبدا برقم واحد
ابتسمت فتاه في العشرين من عمرها وقالت:
- انا رقم واحد يمكن حكايتي معظمكم يشوفها عادية لكن أنا حياتي كلها ادمرت وتحت مسمي الحب
باختصار انا زي اي بنت كان نفسي احب واتحب عادي يعني بتحصل و لكن حبيت الرجل الخطاء بس هنقول ايه هي كده مراية الحب عامية انا بنت بسيطة من حارة في حي شعبي طموحي كنت ان اشتغل بعد تخرج زي اي حد اتقدم في شركة و يمكن شكلي كان ليه عامل في قبولي مش مؤهلي المهم من أول لحظة لاحظت نظرات المدير ليه وبصراحة غروري بنفسي زاد
يقطع كلامها صياح أحدي الجالسين وهي تخبط علي الطاوله بصوت مسموع وتقول بحده
- اباي عاد بقي مجعنا علشان نسمع كلام فارغ عن الشعق والحب وشغل قله الحيا ده
تقف الدكتوره غاضبه وتقول بغضب:
-رقم اربعة من فضلك مكانك ومتكلميش غير لما يجي دورك احنا هنا علشان نسمع بعض
تتحدث رقم ثلاثة وتقول : بس انا مش عاوزة اتكلم ولا عاوزة اسمع انا عاوزاكم تسبوني في حالي وكفايا قوي اللي عشته
تقف امراءة في الثلاثين تقول : في ايه يا جماعة هيحصل ايه لما نسمع بعض ادينا بنتسلي ونضيع وقت بدل الملل ده خلينا نشوف حكاوي بعض يمكن نستفيد
ضحك فتاه أخري وتقول :
-انتم ليه عاملين بتهجمهوها احنا كلنا هنا الزمن جاي علينا كفايا اسمعوها للاخر خلوها تكمل
التفت الدكتور الي رقم واحد وقالت: كملي حكايتك خلينا نعرف ايه اللي وصلك لهنا
ابتسمت رقم واحد وقالت :
-انا كنت عارفة أن انا حلوة وبصراحة كنت بستغل ده تعبت من حياه الفقر وان كلنا في اوضة وصاله ايام كتير كنا بنام من غير عشا امي كانت بتخدم في البيوت  ما كناش لمحت نظرات الإعجاب في عيونه و انا كمان عجبني جدا بس الغريب أنه يبص لوحده زي بصراحة شكلي ولبسي كان بيدل علي شكل المكان الي جاية منه اشتغلت شهر وهو علي نفس نظرات مش بيتكلم خالص معايا كل توجهاتي كنت باخدها من رئيسي المباشر مش منه بس كانت حرب النظرات شغاله الكارثة أن انا حبيته بجد وبدأت اتعلق بيه قوي و حاسيت أنه هو كمان بدأ يتعلق بيا بدأ يجر معايا يوم في يوم المهم بدأنا نتكلم بدأ في أحاديث بنا وتلميحات لحد ما في يوم صرح ليا بحبه وأنه معحب بيا من اول يوم انا زي اي بنت كنت طيره من فرح دخل باسم الحب حبيته ونسيت ان الروس استحاله وتساوي
قطع كلامها رقم خمسة  وهي تقول متحمسة :
ها وبعدين اتجوزك. صح هو ده الحب يا عالم
رفعت رقم واحد عينها وقالت بحصره:
- اللي زينا للمتعة بس المهم اتجوزتي عرفي شهر وللاسف طلعت حامل خبر حملي كان كارثة له صمم انزله
شهقت فتاه تجلس بحورها وقالت بصوت مسموع :
-اما ندل صحيح كملي حصل ايه
أكملت رقم واحد:
- لما لقاني مصممة علي الطفل فجاء اتغير من شخص معترض ومتعصب لواحد هادي و بيضحك وشاف أن من حقي اكون ام فرحت ولكن فوقت علي كارثة
قالت فتاه : ها اي هي طلقك ورماكي انتي وابنك  صح
ضحكت رقم واحد وقالت:
لاء عمل الاكتر الاستاذ كان محترف حطلي مخدر في العصير صاحيت لقيت نفسي في عياده تحت بير سلم و مرمية علي الارض عرفت انهم اجهضوا الطفل و شالو كمان ليا الرحم علشان جسمي مستحملش وكنت بنزف و اتحرمت العمر كله من أن أكون ام  في الاخر واترميت هنا  ووصي عليا الدكاترة أن مخرجش في حياتي 
تقف فتاه وتقول بدون مقدمات :
-  انا بقا بكون رقم اتنين مصبتي اكبر انا حملت من جوز امي اللي كان علطول بيهددني أنه هيرميني انا وامي في شارع لو ما عملتش اللي هو عاوزة
قطعت كلمها الدكتور وقالت:
ممكن تهدي وتكلمي من غير عياط احنا كلنا سمعينك
أكملت رقم ٢:
المهم كل مرة كان بيلمسني كنت يقرف منه اكتر كان مقزز مقرف في كل حاجة لحد اليوم اللي عرفت في أن انا حامل جريت عليه رد قالي وانا مالي شوفي انتي غلطتي مع مين ووكمان خله  امي تتعصب عليا وتنزل فيا ضرب لحد منزلت الطفل اللي في بطني
ودخلت في نوبه بكاء حاده قامت الدكتور من ملكتها وقالت :
اهدي وكملي براحه خلاص اللي حصل حصل
مسحت دموعها واكملت بغل : بصراحة لما فوقت محستش غير وانا بغرز الس*كينة في قلبه قت*لته وجالي انهيار عصبي و دخلت هنا
نظرت الدكتور وقالت :
- كفايا كده استراحة عشر دقائق يلا كملوا فطاركم
تبادلوا النظرات وعمت حاله صمت المكان وسرحت كل واحد منهم في عالمها الا نهائي
قطع حبل الصمت دخول الدكتور مرة أخري وهي تقول
ها يا بنات خلصتوا اكل ولو أن شايفة الاكل زي ما هو بس تمام نرجع لكلامنا مين عليها الدور
تقف فتاه ملامحها تدل أنها من اهل الجنوب تقول بحده :
انا بقا بكون رقم اربعة عاد انا بقا ابويا باعني قدام الكل ومحدش قدر يفتح خاشمة باعني وقبض تمتي بحجة يربي اخواتي صغار بعني راجل اكبر من بعشرين  سنه
تقطع كلامها واحدة من الجالسين:
- هو يعني ايه باعك انا مش فاهمة ده ابوكي يعني ما ينفعش يعمل كده
ضحكت رقم اربعة واكملت : بعني باسم الجواز
نفس البت : يعني جوزك  يبقي اسمها جوزني مش باعني علشان الكلام يكون واضح
وفجاءة قامت رقم اربعة وكان العرق الصعيد طلع عليها مرة واحده جذبت البنت من شعرها وقالت بغصب
اقفلي خاشمك ده عاد طلما معشتيش عشتي يبقي تخرصي ولو مش لازمك تسمعي اخرجي برا لكن تحكمي علي حكايتي لع
قامت الدكتوره مفزوعة من مكانها وهي تصيح :
- جرا ايه يا رقم اربعة اهدي واقعدي ما انتي كمان عملتي زيها وحكمتي علي حكاية رقم واحد من قبل ما تكلم معملتش زيك اتفضلي مكانك
ثم نظرت لهم وقالت:
- لو سمحتم مش عاوزه حد يحكم علي حد احنا مش قضاه علي بعض هنا وبلاش دور الجلاد ده
جلست رقم اربعة وابتلعت رقها وقالت وهي تنظر للا شيء :

كان عندي ١٥سنه وكنت قاعده  بلعب امام الدوار و مش  مهتنة بالي يحصل من حوليه   بالاخص داخل الدوار  فقد كنت طفله معرفش حاجة
ولكنها فوقت علي صوت زغاريد تنبعث من داخل البيت عندنا جريت علي الصوت :
-
المهم دخلت اجري  اشوف  مصدر  الصوت ولكني  وقفت مصدومة مكاني  لقيت كل اللي في البيت  يهنيني بأن تم كتب كتابي علي ابن عم  بابا الي كان أكبر مني   بعشرين سنه . فهو في نفس سن ابويا
التفت  يمين ويسار وقالت بصوت مخنوق :
-كيف يعني مافهماش حاجة كيف انا تجوزت عاد تعرفوا ابوي رد قالي ايه  :
هتتجوز كيف اي بنته ما تتحوز

قالت له  بعين دامعة:
-بس انا يا بوي رايده اكمل علامي عاد مريداش اتجوز غير أن ود عمك ده متجوز عاد و علي ذمته اتنين غير أنه في نفسك عمرك كيف يابوي عترميني الرمية دي عاد انا خلاص فاضلي سنة واخد الدبلوم ونبي يا بوي سبني اخلصها انا رايده العلام و كمان ود عمي معيلدتش عليا واصل
وفجاءة سكتت جميع الانفاس وقام الأب من مجلسة و صفعني  أمام الجميع نزل القلم علي وجهي  و قد اشعل جوايا الخذلان عندما يخذلك اقرب الناس اليك قد تتوقف عجلات الزمن عندها وقد علم الجرح بداخلك وترك اثر لا يمكن أن يمحي مع مرور الزمن
المهم استسلمت  للامر الواقع و ما كان باليد حيلة فاهي الفتاه و في عرفهم ليس لها رأي بعد راي كبيرهم.
تزوجت من احمد و كان   يكبرني بعشرون سنه وأصبحت الزوجة الثالثة و انا  مازلت طفله،
لقد هرمت مشاعري قبل أن تولد ولم يكن احمد العوض ليه  ولكن كان ابشع ما كانت تتخيل كنت خادمة لضريري  و في بليل  كان يشبع فيا رغبته تحت ضر*ب وعن*ف مما أثار غيرة ضريري  عليا انا كنت  صغيرة و جميلة و لكن لن يشفع جمال الوجة للحظ ابدا فالحظ السيء يلازم صاحبة للقبر
و قد يكون الجمال نقمة لصاحبة .
تفننت زوجاته   في تعذيبي  فقد كنت في سن أولادهم ولكن الغيرة قد تعمي القلوب
كنت  طول الليل اسهر علي راحت زوجي و طول النهار خدم زوجاته وأولاده اللي أن ذات يوم لم اتحمل مشاقة الخدمة.
ووقعت مغشي عليه وفور وصول الطبيب الذي زف لي  خبر حملي
الخبر ده خله  ضرايري  بيكرهوني اكتر  فضلت طول حملي اخدم فيهم غير  ضرب جوزي و اهانه اللي كان مصبرني ابني اللي في بطني قلت اكيد ده عوض ربنا ولكن  كانوا اتريهم بيدبروا مؤامرة  صبروا لحد ما ولدت اخدوا مني ابني وجم روموني هنا بحجة أن اعصابي تعبانه ملحقتش حتي اشم رحته أو احضنه
واجهشت في البكاء تحت نظرات عطف من الكل
قامت فتاه بملامح ملائكية تضحك وتقول ،:
انا بقا غير كل دول انا اخترت طريقي بمزاجي ما كنتش حابه حياتي ولا حابه الدراسة كنت ناقمة علي اي حاجة اهلي بيعموله اخترت الطريق السهل وطبعا كلكم عارفين ايه هو الطريق السهل وفعلا عملت فلوس كتير قوي لحد في يوم ما ربنا وقعني في واحد نرجسي خرج القديم والجديد. عليا كان كل يوم ضرب وتعذيب لحد ما عملي تهتك في اعضائي الداخليه  وعهات مستديمة والآخر جه رامني هنا واخد فلوسي كلها
قامت الدكتورة واقفة وقالت لحد كده وكفايا تمام كلنا سمعنا حكايات بعض اللي قصد من اللي انا عملته أن كنت عاوزة اوصل ليكم أن كل واحده لما تسمع مشكلتها  التانية تعرف أن مشكلتها مش نهاية العام ولازم تعرفوا أن الضربه اللي متموتش بتصنع  منكم جبروت وان انتم مش ناقصين ليكملكم حد انتم مكتملين بذاتكم وبنفسكم وانتم من هنا هتبداء تكتبوا اول سطر في صفحتكم الجديدة انتم باديكم هتبداو ترسموا حياتكم الجديدة
لا تجعلي أحدا يهز ثقتك بنفسك وبسبب لكي جرحا
هو لن يبقي معاكي طول العمر
فلن يبقي لكي سوي نفسك ، كوني انتي كوني قوية بذاتك
و اعرفي الاختيار لو مكنش صح من الاول ، هتفضلي طول عمرك تدفعي من حزنك عليه وعلي نفسك ، مش كل اللي تقابله هينفعك ومش كل اللي بيلمع من بره بيلمع من جوه
لا احد يكمل أحد فانتي كاملة ولا ناقصة ليكملك احد
كوني انتي وكفي
من لا يأتي من تلقاء قلبه....أنتي لست بحاجة إليه. ....
الحب ليس تعويض نقص. .....الحب اكتمال روح. .
انتي ليست بناقصة ليكملك احد أنتي مكتملة بذاتك كونتي انتي
تمت
نرمين قدرى - مؤلفة ولها العديد من الاعمال الروائية الالكترونية والورقية ،من
مواليد محافظة الاسكندريه
خريجة إدارة أعمال ، الحالة الاجتماعية متزوجة ،ولها طفلين ،تمارس مهنة التدريس اللغة الانجليزية
من اعمالها الورقية" أزهار ورواية صعيدى ولكن عاشق..
❰ لها مجموعة من الإنجازات والمؤلفات أبرزها ❞ صعيدى لكن عاشق ❝ ❞ أزهار ❝ ❞ سجينة العادات ❝ ❞ لم يفت الأوان بعد ❝ ❞ قاسي امتلك قلبي ❝ ❞ عندما يتمرد العشق ❝ ❞ خذلان أم ❝ ❞ قلوب أرهقها نبضها ❝ ❞ شيزوفرينيا المشاعر ❝ الناشرين : ❞ جميع الحقوق محفوظة للمؤلف ❝ ❞ دار العلا للنشر والتوزيع ❝ ❞ العلا للطباعة و النشر ❝ ❱
من كتب الروايات والقصص - مكتبة القصص والروايات والمجلّات.

نبذة عن الكتاب:
المصحة

2024م - 1445هـ
تفتح الستار علي عنبر نساء متهالك في أحدي المصحات النفسية حيث مجموعة من النساء يتجمعون حول مائده كبيرة يتناولون طعام الإفطار وكلا منهن شارده بفكرها بعيدا لقد عانوا الكثر في حياتهم اللي أن تصل بيهم المطاف جميعا لمجرد رقم في مصحة نفسية يفتح الباب وتدخل الدكتوره المختصة تلقي عليهم التحية وتجلس علي راس المائده تنظر لهم مبتسمة وتقول بمرح
الدكتورة: صباح الخير انا انهاردة اتعمدت اجمعكم مع بعض علشان تتعروفوا وكل واحده تحكي حكايتها
عارفة أن كل واحده مش هترضي تقول اسمها فخلينا نلعب لعبه الارقام فكل واحده هتعرف نفسها برقما نبدا برقم واحد
ابتسمت فتاه في العشرين من عمرها وقالت:
- انا رقم واحد يمكن حكايتي معظمكم يشوفها عادية لكن أنا حياتي كلها ادمرت وتحت مسمي الحب
باختصار انا زي اي بنت كان نفسي احب واتحب عادي يعني بتحصل و لكن حبيت الرجل الخطاء بس هنقول ايه هي كده مراية الحب عامية انا بنت بسيطة من حارة في حي شعبي طموحي كنت ان اشتغل بعد تخرج زي اي حد اتقدم في شركة و يمكن شكلي كان ليه عامل في قبولي مش مؤهلي المهم من أول لحظة لاحظت نظرات المدير ليه وبصراحة غروري بنفسي زاد
يقطع كلامها صياح أحدي الجالسين وهي تخبط علي الطاوله بصوت مسموع وتقول بحده
- اباي عاد بقي مجعنا علشان نسمع كلام فارغ عن الشعق والحب وشغل قله الحيا ده
تقف الدكتوره غاضبه وتقول بغضب:
-رقم اربعة من فضلك مكانك ومتكلميش غير لما يجي دورك احنا هنا علشان نسمع بعض
تتحدث رقم ثلاثة وتقول : بس انا مش عاوزة اتكلم ولا عاوزة اسمع انا عاوزاكم تسبوني في حالي وكفايا قوي اللي عشته
تقف امراءة في الثلاثين تقول : في ايه يا جماعة هيحصل ايه لما نسمع بعض ادينا بنتسلي ونضيع وقت بدل الملل ده خلينا نشوف حكاوي بعض يمكن نستفيد
ضحك فتاه أخري وتقول :
-انتم ليه عاملين بتهجمهوها احنا كلنا هنا الزمن جاي علينا كفايا اسمعوها للاخر خلوها تكمل
التفت الدكتور الي رقم واحد وقالت: كملي حكايتك خلينا نعرف ايه اللي وصلك لهنا
ابتسمت رقم واحد وقالت :
-انا كنت عارفة أن انا حلوة وبصراحة كنت بستغل ده تعبت من حياه الفقر وان كلنا في اوضة وصاله ايام كتير كنا بنام من غير عشا امي كانت بتخدم في البيوت  ما كناش لمحت نظرات الإعجاب في عيونه و انا كمان عجبني جدا بس الغريب أنه يبص لوحده زي بصراحة شكلي ولبسي كان بيدل علي شكل المكان الي جاية منه اشتغلت شهر وهو علي نفس نظرات مش بيتكلم خالص معايا كل توجهاتي كنت باخدها من رئيسي المباشر مش منه بس كانت حرب النظرات شغاله الكارثة أن انا حبيته بجد وبدأت اتعلق بيه قوي و حاسيت أنه هو كمان بدأ يتعلق بيا بدأ يجر معايا يوم في يوم المهم بدأنا نتكلم بدأ في أحاديث بنا وتلميحات لحد ما في يوم صرح ليا بحبه وأنه معحب بيا من اول يوم انا زي اي بنت كنت طيره من فرح دخل باسم الحب حبيته ونسيت ان الروس استحاله وتساوي
قطع كلامها رقم خمسة  وهي تقول متحمسة :
ها وبعدين اتجوزك. صح هو ده الحب يا عالم
رفعت رقم واحد عينها وقالت بحصره:
- اللي زينا للمتعة بس المهم اتجوزتي عرفي شهر وللاسف طلعت حامل خبر حملي كان كارثة له صمم انزله
شهقت فتاه تجلس بحورها وقالت بصوت مسموع :
-اما ندل صحيح كملي حصل ايه
أكملت رقم واحد:
- لما لقاني مصممة علي الطفل فجاء اتغير من شخص معترض ومتعصب لواحد هادي و بيضحك وشاف أن من حقي اكون ام فرحت ولكن فوقت علي كارثة
قالت فتاه : ها اي هي طلقك ورماكي انتي وابنك  صح
ضحكت رقم واحد وقالت:
لاء عمل الاكتر الاستاذ كان محترف حطلي مخدر في العصير صاحيت لقيت نفسي في عياده تحت بير سلم و مرمية علي الارض عرفت انهم اجهضوا الطفل و شالو كمان ليا الرحم علشان جسمي مستحملش وكنت بنزف و اتحرمت العمر كله من أن أكون ام  في الاخر واترميت هنا  ووصي عليا الدكاترة أن مخرجش في حياتي 
تقف فتاه وتقول بدون مقدمات :
-  انا بقا بكون رقم اتنين مصبتي اكبر انا حملت من جوز امي اللي كان علطول بيهددني أنه هيرميني انا وامي في شارع لو ما عملتش اللي هو عاوزة
قطعت كلمها الدكتور وقالت:
ممكن تهدي وتكلمي من غير عياط احنا كلنا سمعينك
أكملت رقم ٢:
المهم كل مرة كان بيلمسني كنت يقرف منه اكتر كان مقزز مقرف في كل حاجة لحد اليوم اللي عرفت في أن انا حامل جريت عليه رد قالي وانا مالي شوفي انتي غلطتي مع مين ووكمان خله  امي تتعصب عليا وتنزل فيا ضرب لحد منزلت الطفل اللي في بطني
ودخلت في نوبه بكاء حاده قامت الدكتور من ملكتها وقالت :
اهدي وكملي براحه خلاص اللي حصل حصل
مسحت دموعها واكملت بغل : بصراحة لما فوقت محستش غير وانا بغرز الس*كينة في قلبه قت*لته وجالي انهيار عصبي و دخلت هنا
نظرت الدكتور وقالت :
- كفايا كده استراحة عشر دقائق يلا كملوا فطاركم
تبادلوا النظرات وعمت حاله صمت المكان وسرحت كل واحد منهم في عالمها الا نهائي
قطع حبل الصمت دخول الدكتور مرة أخري وهي تقول
ها يا بنات خلصتوا اكل ولو أن شايفة الاكل زي ما هو بس تمام نرجع لكلامنا مين عليها الدور
تقف فتاه ملامحها تدل أنها من اهل الجنوب تقول بحده :
انا بقا بكون رقم اربعة عاد انا بقا ابويا باعني قدام الكل ومحدش قدر يفتح خاشمة باعني وقبض تمتي بحجة يربي اخواتي صغار بعني راجل اكبر من بعشرين  سنه
تقطع كلامها واحدة من الجالسين:
- هو يعني ايه باعك انا مش فاهمة ده ابوكي يعني ما ينفعش يعمل كده
ضحكت رقم اربعة واكملت : بعني باسم الجواز
نفس البت : يعني جوزك  يبقي اسمها جوزني مش باعني علشان الكلام يكون واضح
وفجاءة قامت رقم اربعة وكان العرق الصعيد طلع عليها مرة واحده جذبت البنت من شعرها وقالت بغصب
اقفلي خاشمك ده عاد طلما معشتيش عشتي يبقي تخرصي ولو مش لازمك تسمعي اخرجي برا لكن تحكمي علي حكايتي لع
قامت الدكتوره مفزوعة من مكانها وهي تصيح :
- جرا ايه يا رقم اربعة اهدي واقعدي ما انتي كمان عملتي زيها وحكمتي علي حكاية رقم واحد من قبل ما تكلم معملتش زيك اتفضلي مكانك
ثم نظرت لهم وقالت:
- لو سمحتم مش عاوزه حد يحكم علي حد احنا مش قضاه علي بعض هنا وبلاش دور الجلاد ده
جلست رقم اربعة وابتلعت رقها وقالت وهي تنظر للا شيء :

كان عندي ١٥سنه وكنت قاعده  بلعب امام الدوار و مش  مهتنة بالي يحصل من حوليه   بالاخص داخل الدوار  فقد كنت طفله معرفش حاجة
ولكنها فوقت علي صوت زغاريد تنبعث من داخل البيت عندنا جريت علي الصوت :
-
المهم دخلت اجري  اشوف  مصدر  الصوت ولكني  وقفت مصدومة مكاني  لقيت كل اللي في البيت  يهنيني بأن تم كتب كتابي علي ابن عم  بابا الي كان أكبر مني   بعشرين سنه . فهو في نفس سن ابويا
التفت  يمين ويسار وقالت بصوت مخنوق :
-كيف يعني مافهماش حاجة كيف انا تجوزت عاد تعرفوا ابوي رد قالي ايه  :
هتتجوز كيف اي بنته ما تتحوز

قالت له  بعين دامعة:
-بس انا يا بوي رايده اكمل علامي عاد مريداش اتجوز غير أن ود عمك ده متجوز عاد و علي ذمته اتنين غير أنه في نفسك عمرك كيف يابوي عترميني الرمية دي عاد انا خلاص فاضلي سنة واخد الدبلوم ونبي يا بوي سبني اخلصها انا رايده العلام و كمان ود عمي معيلدتش عليا واصل
وفجاءة سكتت جميع الانفاس وقام الأب من مجلسة و صفعني  أمام الجميع نزل القلم علي وجهي  و قد اشعل جوايا الخذلان عندما يخذلك اقرب الناس اليك قد تتوقف عجلات الزمن عندها وقد علم الجرح بداخلك وترك اثر لا يمكن أن يمحي مع مرور الزمن
المهم استسلمت  للامر الواقع و ما كان باليد حيلة فاهي الفتاه و في عرفهم ليس لها رأي بعد راي كبيرهم.
تزوجت من احمد و كان   يكبرني بعشرون سنه وأصبحت الزوجة الثالثة و انا  مازلت طفله،
لقد هرمت مشاعري قبل أن تولد ولم يكن احمد العوض ليه  ولكن كان ابشع ما كانت تتخيل كنت خادمة لضريري  و في بليل  كان يشبع فيا رغبته تحت ضر*ب وعن*ف مما أثار غيرة ضريري  عليا انا كنت  صغيرة و جميلة و لكن لن يشفع جمال الوجة للحظ ابدا فالحظ السيء يلازم صاحبة للقبر
و قد يكون الجمال نقمة لصاحبة .
تفننت زوجاته   في تعذيبي  فقد كنت في سن أولادهم ولكن الغيرة قد تعمي القلوب
كنت  طول الليل اسهر علي راحت زوجي و طول النهار خدم زوجاته وأولاده اللي أن ذات يوم لم اتحمل مشاقة الخدمة.
ووقعت مغشي عليه وفور وصول الطبيب الذي زف لي  خبر حملي
الخبر ده خله  ضرايري  بيكرهوني اكتر  فضلت طول حملي اخدم فيهم غير  ضرب جوزي و اهانه اللي كان مصبرني ابني اللي في بطني قلت اكيد ده عوض ربنا ولكن  كانوا اتريهم بيدبروا مؤامرة  صبروا لحد ما ولدت اخدوا مني ابني وجم روموني هنا بحجة أن اعصابي تعبانه ملحقتش حتي اشم رحته أو احضنه
واجهشت في البكاء تحت نظرات عطف من الكل
قامت فتاه بملامح ملائكية تضحك وتقول ،:
انا بقا غير كل دول انا اخترت طريقي بمزاجي ما كنتش حابه حياتي ولا حابه الدراسة كنت ناقمة علي اي حاجة اهلي بيعموله اخترت الطريق السهل وطبعا كلكم عارفين ايه هو الطريق السهل وفعلا عملت فلوس كتير قوي لحد في يوم ما ربنا وقعني في واحد نرجسي خرج القديم والجديد. عليا كان كل يوم ضرب وتعذيب لحد ما عملي تهتك في اعضائي الداخليه  وعهات مستديمة والآخر جه رامني هنا واخد فلوسي كلها
قامت الدكتورة واقفة وقالت لحد كده وكفايا تمام كلنا سمعنا حكايات بعض اللي قصد من اللي انا عملته أن كنت عاوزة اوصل ليكم أن كل واحده لما تسمع مشكلتها  التانية تعرف أن مشكلتها مش نهاية العام ولازم تعرفوا أن الضربه اللي متموتش بتصنع  منكم جبروت وان انتم مش ناقصين ليكملكم حد انتم مكتملين بذاتكم وبنفسكم وانتم من هنا هتبداء تكتبوا اول سطر في صفحتكم الجديدة انتم باديكم هتبداو ترسموا حياتكم الجديدة
لا تجعلي أحدا يهز ثقتك بنفسك وبسبب لكي جرحا
هو لن يبقي معاكي طول العمر
فلن يبقي لكي سوي نفسك ، كوني انتي كوني قوية بذاتك
و اعرفي الاختيار لو مكنش صح من الاول ، هتفضلي طول عمرك تدفعي من حزنك عليه وعلي نفسك ، مش كل اللي تقابله هينفعك ومش كل اللي بيلمع من بره بيلمع من جوه
لا احد يكمل أحد فانتي كاملة ولا ناقصة ليكملك احد
كوني انتي وكفي
من لا يأتي من تلقاء قلبه....أنتي لست بحاجة إليه. ....
الحب ليس تعويض نقص. .....الحب اكتمال روح. .
انتي ليست بناقصة ليكملك احد أنتي مكتملة بذاتك كونتي انتي
تمت .
المزيد..

تعليقات القرّاء:



سنة النشر : 2024م / 1445هـ .
عداد القراءة: عدد قراءة المصحة

اذا اعجبك الكتاب فضلاً اضغط على أعجبني
و يمكنك تحميله من هنا:


شكرًا لمساهمتكم

شكراً لمساهمتكم معنا في الإرتقاء بمستوى المكتبة ، يمكنكم االتبليغ عن اخطاء او سوء اختيار للكتب وتصنيفها ومحتواها ، أو كتاب يُمنع نشره ، او محمي بحقوق طبع ونشر ، فضلاً قم بالتبليغ عن الكتاب المُخالف:

المؤلف:
نرمين قدرى - Nermeen Qadry

كتب نرمين قدرى مؤلفة ولها العديد من الاعمال الروائية الالكترونية والورقية ،من مواليد محافظة الاسكندريه خريجة إدارة أعمال ، الحالة الاجتماعية متزوجة ،ولها طفلين ،تمارس مهنة التدريس اللغة الانجليزية من اعمالها الورقية" أزهار ورواية صعيدى ولكن عاشق..❰ لها مجموعة من الإنجازات والمؤلفات أبرزها ❞ صعيدى لكن عاشق ❝ ❞ أزهار ❝ ❞ سجينة العادات ❝ ❞ لم يفت الأوان بعد ❝ ❞ قاسي امتلك قلبي ❝ ❞ عندما يتمرد العشق ❝ ❞ خذلان أم ❝ ❞ قلوب أرهقها نبضها ❝ ❞ شيزوفرينيا المشاعر ❝ الناشرين : ❞ جميع الحقوق محفوظة للمؤلف ❝ ❞ دار العلا للنشر والتوزيع ❝ ❞ العلا للطباعة و النشر ❝ ❱. المزيد..

كتب نرمين قدرى
الناشر:
جميع الحقوق محفوظة للمؤلف
كتب جميع الحقوق محفوظة للمؤلف ❰ ناشرين لمجموعة من المؤلفات أبرزها ❞ فن الإقناع فنون ومهارات جديدة تقنيات فعالة سوزان الشوا ❝ ❞ اعلنت عليك الحب ❝ ❞ موجز التاريخ الإسلامي منذ آدم عليه السلام إلى عصرنا الحاضر 1417هـ ت :احمد معمور العسيري ❝ ❞ أعظم مائة شخص فى التاريخ ❝ ❞ فى الحلال ❝ ❞ رجل من الماضي إنتقام منظم جدا ❝ ❞ الماجستير في إدارة الأعمال ❝ ❞ الأمال الكبرى ❝ ❞ قاموس عربي اسباني ❝ ومن أبرز المؤلفين : ❞ أحمد خالد توفيق ❝ ❞ محمد بن صالح العثيمين ❝ ❞ egyptsystem ❝ ❞ سعيد بن علي بن وهف القحطاني ❝ ❞ دعاء عبد الرحمن ❝ ❞ محمد ناصر الدين الألباني ❝ ❞ محمود درويش ❝ ❞ مصطفى صادق الرافعي ❝ ❞ عمر سليمان الأشقر ❝ ❞ أنيس منصور ❝ ❞ نزار قباني ❝ ❞ أسامة محمد المرضي سليمان ❝ ❞ أبو حامد الغزالى ❝ ❞ ندا أبو أحمد ❝ ❞ هارون يحي ❝ ❞ شيرين المصري ❝ ❞ كال نيوبورت ❝ ❞ رقيه طه ❝ ❞ عبد الله بن جار الله بن إبراهيم الجار الله ❝ ❞ مجموعة من المؤلفين ❝ ❞ الشيخ سلمان بن فهد العودة ❝ ❞ محمود فايد ❝ ❞ مايكل هارت ❝ ❞ elazhary2050 ❝ ❞ ابن تيمية محمد بن إبراهيم الحمد ❝ ❞ ناصر بن سليمان العمر ❝ ❞ تشارلز ديكنز ❝ ❞ احمد الحديدي ❝ ❞ ماجد بن سليمان الرسي ❝ ❞ أحمد ابراهيم ❝ ❞ محمد كنفاني ❝ ❞ حمزة بن فايع الفتحي ❝ ❞ حمدي العثمان ❝ ❞ عصام الدين إبراهيم النقيلي ❝ ❞ إرنست همينغوي ❝ ❞ مصطفى زايد ❝ ❞ محمد سالم محيسن ❝ ❞ سبنسر جونسون ❝ ❞ hanyessmat ❝ ❞ يوسف القرضاوي ❝ ❞ مجلة آفاق العلم ❝ ❞ تيم هيلير ❝ ❞ زهره يحيي علي ❝ ❞ غادة السمان ❝ ❞ محمد أحمد عبيد ❝ ❞ محمد ابو العلا ❝ ❞ عمر عبدالله سليم ❝ ❞ عبد الله سراج الدين ❝ ❞ محمد الدبيسي ❝ ❞ عبدالرحمن عبدالخالق ❝ ❞ غسان كنفانى ❝ ❞ نضال نصار ❝ ❞ أحمد بن محمد بن الصادق النجار ❝ ❞ نخبة مؤلفين ❝ ❞ عمر طاهر ❝ ❞ عبد العزيز المحمد السلمان ❝ ❞ فرانز كافكا ❝ ❞ روبرت إي. جودين ومارتن رين ومايكل موران ❝ ❞ محمد إبراهيم سليم ❝ ❞ خالد بن علي المشيقح ❝ ❞ ألان تار وروبرت ف. ويليامز ❝ ❞ دينيس كينان ❝ ❞ لين سيلي وسارة ورثينجتون ❝ ❞ جميل حسين طويله ❝ ❞ رفع بواسطة م. أحمد سامي البسيوني ❝ ❞ يوسف جاسم رمضان ❝ ❞ محمد راتب النابلسي ❝ ❞ سارة محمد سيف ❝ ❞ لطفي عبد الوهاب يحي ❝ ❞ أحمد الزرود ❝ ❞ د. محمد يوسف عسد ❝ ❞ محمد عادل ❝ ❞ طارق جمال ❝ ❞ بيث أ. سيمونز وريتشارد هـ. ستينبرغ ❝ ❞ نور عبد المجيد ❝ ❞ ياسر حارب ❝ ❞ محي الدين بن عربي ❝ ❞ عبد الله بن صالح القصير ❝ ❞ هيلير بارنيت ❝ ❞ ألكسندر دوماس ❝ ❞ محمد بن إبراهيم الحمد ❝ ❞ د. عماد توما بني كرش ❝ ❞ إيليا أبو ماضى ❝ ❞ محمد بن علي العرفج ❝ ❞ برهان زريق ❝ ❞ د. بديع القشاعلة ❝ ❞ عبد المحسن بن محمد القاسم ❝ ❞ نورمان سميث ❝ ❞ عبدالكريم الصالح ❝ ❞ عبد الله بن عبد المحسن التركي ❝ ❞ الثعالبى ❝ ❞ حسين الربيعي ❝ ❞ عبد العليم سعد سليمان دسوقى ❝ ❞ عبدالله بن صالح العجيري ❝ ❞ عبد الكريم الفيلالي ❝ ❞ فوزي محيريق ❝ ❞ محمد أحمد محمد العماري ❝ ❞ وجيتش سادرسكي وآدم كزارنوتا ومارتن كريجير ❝ ❞ د جوان ويبستر غاندي ❝ ❞ عبدالله محمد الغامدي ❝ ❞ احمد مليجي ❝ ❞ هناء بنت عبدالعزيز الصنيع ❝ ❞ عطية قابل نصر ❝ ❞ علماء الحملة الفرنسية ❝ ❞ محمد محمود إسماعيل ❝ ❞ د. عبداللطيف السامرائي ❝ ❞ رياض بن محمد المسيميري محمد بن عبد الله الهبدان ❝ ❞ د.صلاح الدين سلطان ❝ ❞ برنارد ج. وايس ❝ ❞ سوزان الشوا ❝ ❞ عمر الخيام ❝ ❞ عديلة عزيز حسن ❝ ❞ سون تزو ❝ ❞ محمد عبد اللطيف ❝ ❞ عبدالله خضر عبدالله الهوساوي ❝ ❞ محمد عمر الحاج خلف ❝ ❞ كارولين موريس وجوناثان بوسطن وبيترا بتلر ❝ ❞ دينا عماد ❝ ❞ غاستون باشلار ❝ ❞ ستيوارت وينشتاين وتشارلز وايلد ❝ ❞ دونالد س. لوتز ❝ ❞ الحافظ ابن حجر العسقلانى ❝ ❞ محمد كرد علي ❝ ❞ محمد ممدوح مغاوري ❝ ❞ جمال عبد الفتاح عبد الصمد ❝ ❞ مصطفى صادق لطيف ❝ ❞ جورجيو بونجيوفاني وجيوفاني سارتور وشيارا فالنتيني ❝ ❞ أحمد عبد الغفور عطار ❝ ❞ جوزيف شاتشت ❝ ❞ محمد شلال حبيب ❝ ❞ مجلاد مشاري السبيعي ❝ ❞ عبدالله بن محمد السدحان ❝ ❞ مشعل الفلاحي ❝ ❞ حسين صبري ❝ ❞ أشرف صالح محمد سيد ❝ ❞ نورمان شوفيلد وجونزالو كاباليرو ودانييل كسيلمان ❝ ❞ الان اسماعيل الاحمد ❝ ❞ أحمد بن الحسين بن علي بن موسى البيهقي أبو بكر ❝ ❞ كريس ثورنهيل ❝ ❞ محمد حبش ❝ ❞ عبد الحميد كشك ❝ ❞ هيثم طلعت ❝ ❞ محسن جبار ❝ ❞ الدكتور ماركو الفونس ❝ ❞ السيده بو حامد ❝ ❞ جول فرن ❝ ❞ مالكولم ن. شو ❝ ❞ عبد الباقي يوسف ❝ ❞ جاب الحاج ❝ ❞ مختار سيّد صالح ❝ ❞ مايكل تيسون ، هانز دي وولف ، كريستوف فان دير إلست ورينهارد ستينوت ❝ ❞ عبد الرحمن الهزاز ❝ ❞ أحمد عمر هاشم ❝ ❞ م عبد المجيد أمين ❝ ❞ خوسيه ماورو دي فاسكونسيلوس ❝ ❞ احمد معمور العسيري ❝ ❞ أحمد أيمن ❝ ❞ عبدالله علي الشديدي ❝ ❞ وائل حلاق ❝ ❞ د. عمر زرتي ❝ ❞ دي جي بيفرز ❝ ❞ تيريزا كيلغور ❝ ❞ سرور نور ❝ ❞ ديفيد هالجان ❝ ❞ احمد عبدالرحمن الشميري ❝ ❞ د.مصطفى زيد ❝ ❞ المهندس محمد البيلى ❝ ❞ محمد الهادي عفيفي ❝ ❞ حارث الجبوري ❝ ❞ نيكولاس بامفورث وبيتر ليلاند ❝ ❞ أندرو لو سوور وجافان هيربيرج وروزاليند إنجلش ❝ ❞ راشد غرسان الغامدي ❝ ❞ عادل بن على الشدي ❝ ❞ أية يوسف ❝ ❞ هديل محمد طاهر ❝ ❞ ايهيرومن ❝ ❞ ندي ناصر ❝ ❞ عبد الله بن ناصر بن عبد الله السدحان ❝ ❞ ستيفان زفايج ❝ ❞ حسام الوفائى ❝ ❞ محمود محمد الطناحى ❝ ❞ عمار سامي ❝ ❞ أحمد حسين ❝ ❞ عمير محمد حسن حافظ ❝ ❞ حامد محمد حامد ❝ ❞ م/ محمد صابر ❝ ❞ أشرف توفيق ❝ ❞ محمد إلياس عبد الغني ❝ ❞ بلال بركات باسد هير ❝ ❞ م. احمد محمد الفلاح الرابطى ❝ ❞ عبد المجيد بن عزيز الزنداني ❝ ❞ ماري هوكسورث وموريس كوجان ❝ ❞ ياسين الحميري ❝ ❞ آن فاجنر وريتشارد ك.شيروين ❝ ❞ سوزان هودجز ❝ ❞ طارق الراوي ❝ ❞ رضوي احمد عيد ❝ ❞ عبدالعزيز بن داخل المطيري ❝ ❞ علي بن أحمد بن سعيد بن حزم الطاهرى أبو محمد ❝ ❞ عبدالله بن تركي الحمودي ❝ ❞ عبد العزيز بن أحمد البداح ❝ ❞ تامر مصطفى وتوم جينسبيرغ ❝ ❞ ستيف ألبرخت ❝ ❞ احمد محمد الأنصاري ❝ ❞ سهام على يحيى عامر ❝ ❞ مينا كرم ❝ ❞ أوليفييه دي شوتر ❝ ❞ إياد يوسف الحاج إسماعيل ❝ ❞ جديون بواس ❝ ❞ بركات محمد مراد ❝ ❞ جينا إل فاليس ❝ ❞ أشرف فوده ❝ ❞ روي إل مور ومايكل دي موراي ❝ ❞ الشيخ عبد الرحمن مسعد ❝ ❞ جوديتا كوردرو موس ❝ ❞ جيه. أنجيلو كورليت ❝ ❞ مراد حسن محمد سوالمة / ماجستير لغة انجليزية (اللغويات) ❝ ❞ محسن وهبان ❝ ❞ علاء السمان ❝ ❞ دونالد ن. زيلمان ❝ ❞ سليمان بن صالح الخراشى ❝ ❞ عبدالرحمن يحيى بامير ❝ ❞ دودلي نولز ❝ ❞ Fyodor Dostoyevsky ❝ ❞ عثمان بن محمد الخميس ❝ ❞ المعهد العالي للحاسبات ونظم المعلومات ❝ ❞ حمد الغائب ❝ ❞ وليام بوتمان ❝ ❞ كمال الدين جمعة بكرو ❝ ❞ عبدالقادر البعداني ❝ ❞ فاي فانجفي وانج ❝ ❞ سالي سبيلسبري ❝ ❞ د.ياسر نصر ❝ ❞ ناصر حسن اسماعيل ابو كريم مصر ❝ ❞ بشير عبده فارع محمد العبسي ❝ ❞ رؤوف عباس حامد محمد ❝ ❞ قصي قيصر ❝ ❞ نبيل الكرخي ❝ ❞ يزن عبد الرزاق رزيق الغانم ❝ ❞ طارق عبد الرؤف عامر ❝ ❞ حلقات مسجد الحزم ❝ ❞ صالح سعيد بوحليقة ❝ ❞ آن ريدلي ❝ ❞ أليسون كلارك وبول كوهلر ❝ ❞ جميل خرطبيل ❝ ❞ كارول هارلو وريتشارد راولينجز ❝ ❞ نور محمد حقاني ❝ ❞ ليندر فلك ❝ ❞ المهندس / سعد الضبي ❝ ❞ لطفى الطويل ❝ ❞ مايكل فورمستون ❝ ❞ آن أورفورد ❝ ❞ د. سليمان بشير ❝ ❞ برهان الدين القاضي (الأردني ) ❝ ❞ بشير صبحي احمد ألبياتي ❝ ❞ زياد عيد الرواضية ❝ ❞ sofyany ❝ ❞ عبد القادر تامر ❝ ❞ م. مصطفى محمد نجم ❝ ❞ سيمون الحايك ❝ ❞ عبدالكريم أبونمر ❝ ❞ د.صالح بن عبدالعزيز بن عثمان سندي ❝ ❞ منتدى دلفي للعرب ❝ ❞ رايمو سيلتالا ❝ ❞ شرين رضا ❝ ❞ أمل أحمد طعمة ❝ ❞ فريق إحياء للترجمة و التأليف ❝ ❞ جمال الشافعى ❝ ❞ أشرف العثمانى ❝ ❞ فرانك أوغست شوبرت ❝ ❞ مهيب فؤاد عبد الحميد قاسم الرباصي ❝ ❞ الكسندر بيتشنيك ❝ ❞ فايز علي ❝ ❞ إدريس إبراهيم إرديس ❝ ❞ لبنى أبو شقرة ❝ ❞ أرزاق إبراهيم ❝ ❞ جيمس جريفين ❝ ❞ د.عبداللطيف رشاد السامرائي والمهندس ناظم حمود ❝ ❞ الفني محمود مراد ❝ ❞ حسن صالح هايس الحلو ❝ ❞ أحمد عز الدين خلف الله ❝ ❞ ناصر بن يحيى الحنيني ❝ ❞ مصطفى الفيومى ❝ ❞ ميادة بنت كامل آل ماضي ❝ ❞ إرنستو تشي غيڤارا ❝ ❞ مارك تبيت ❝ ❞ أحمد الأمير ❝ ❞ على محمد محرز ❝ ❞ آل سويغارت ❝ ❞ محمد حياه ❝ ❞ Ahmed Ahmed Sayed ❝ ❞ أحمد ابراهيم ❝ ❞ عبدالستار ابو غدة ❝ ❞ محمد الساعدي ❝ ❞ حسن عيسى الحكيم ❝ ❞ م/خالد عبد الكريم ❝ ❞ مبارك أحمد عبد الهادي الطالب ❝ ❞ الجامعة الافتراضية السورية ❝ ❞ محمد أحمد صبرة ❝ ❞ ضياء عبد الحسين الدلفي ❝ ❞ معز معتصم علي ❝ ❞ جيل كراي وريستو سارينين ❝ ❞ عبد المجيد أمين الجندي ❝ ❞ زين الدين ❝ ❞ عبد اللطيف بن عبد الرحمن بن حسن آل الشيخ ❝ ❞ سفيان سمبول عبد الفادر ❝ ❞ محمود محمداحمد حامد علي ❝ ❞ موضاح حسن سبع العيش ❝ ❞ د. محمد مورو ❝ ❞ عبدالله على عبدالله ❝ ❞ احمد الزيد ❝ ❞ د.عبدالله بلقاسم ❝ ❞ مركز هشام مبارك للقانون ❝ ❞ هند رستم محمد على شعبان ❝ ❞ أحمد يوسف علي السفياني ❝ ❞ كيفن متينك ❝ ❞ زراق العصيمي ❝ ❞ علي بن عمر بن أحمد الدارقطني ❝ ❞ elshennawy1032012 ❝ ❞ هادي هلال ❝ ❞ جامع الحيان ❝ ❞ لوكاس ماير ❝ ❞ قصي عبد الاله ❝ ❞ رشاد رشدي ❝ ❞ جون ديوار ❝ ❞ م. محمد صفورالمجبري ❝ ❞ احمد ضحية ❝ ❞ حسين احسان الزبيدي ❝ ❞ عبد الحميد توفيق ❝ ❞ فواز العنسي ❝ ❞ Ahmed hunter ❝ ❞ إيمر ب.فلوريس وكينيث إينار هيما ❝ ❞ صبري القباني ❝ ❞ محمد عبدالقادر محمد ❝ ❞ محمد البيلى ❝ ❞ فارس حميد القطافي ❝ ❞ محمد يحيى الصيلمي ❝ ❞ جين إي أندرسون ❝ ❞ عمر العرباوي ❝ ❞ مروى وناسي ❝ ❞ فهد بن سالم باهمام ❝ ❞ أسماء يماني ❝ ❞ ابراهيم الكولي ❝ ❞ سيس ماريس وفرانس جاكوبس ❝ ❞ بيتري مانتيساري ❝ ❞ احمد شقير ❝ ❞ مركز الدراسات والترجمة ❝ ❞ عز الدين صادق علي الجلال ❝ ❞ أد ماثيو والكر سيمون شورفون ❝ ❞ مثنى حسن ❝ ❞ نيكي ووكر ❝ ❞ خالد احمد عبد الكريم ❝ ❞ إسلام عبدالله ❝ ❞ اميره احمد ❝ ❞ مايكل ب.ليكوسكي ❝ ❞ الخطيب الإدريسي ❝ ❞ جيفري جولدسوورثي ❝ ❞ ابراهيم العرجة و فكري عثمان ❝ ❞ ليزا ويبلي ❝ ❞ عمرو حامد ❝ ❞ أمين مهدي ❝ ❞ حمدي كوكب ❝ ❞ د.محمود بن عبد الجليل روزن ❝ ❞ محمد أحمد يوسف جمال ❝ ❞ عمر ضمايدة ❝ ❞ مديحة عليان ❝ ❞ راجى رحمة كريم ❝ ❞ بارتوش بروزك و جيرزي ستلماش ❝ ❞ هنادا طه ❝ ❞ جيرنوت بيهلر ❝ ❞ احمد أكغوندوز ❝ ❞ محمد أبو الفتح البيانوني ❝ ❞ احمد أبركان ❝ ❞ السيد عبد الرزاق الحسيني ❝ ❞ برهوم ❝ ❞ أنس عباس ❝ ❞ أحمد الامين ❝ ❞ زمر إقبال و عباس ميراخور ❝ ❞ طارق حسن رفعت ❝ ❞ سوري راتانبالا ❝ ❞ خوسيه خوان موريسو ❝ ❞ أحمد شامي ❝ ❞ ريمه عبد الإله الخاني ❝ ❞ هيلير بارنيت ❝ ❞ Tutorials Point ❝ ❞ يوسف محروس ابراهيم ❝ ❞ سارة بحر ❝ ❞ محمد فريد ❝ ❞ عبدالله بسام عبد الأمير ❝ ❞ عارف فكري ❝ ❞ إبراهيم محمد إبراهيم البلتاجي ❝ ❞ احمد محرم ❝ ❞ المبرمج عبدالله شحاته ❝ ❞ شركة فجر للكمبيوتر والإعلان ❝ ❞ رأفت سويلم ❝ ❞ أحمد حسن خميس ❝ ❞ م/ حسام القماطي ❝ ❞ محمود توفيق محمد سعد ❝ ❞ احمد كاظم الحصناوى ❝ ❞ مبارك الحاج جاسم ❝ ❞ فهد بن عبد الرحمن المحيا ❝ ❞ زين العابدين علي ❝ ❞ محمد خضير ❝ ❞ محمد عبد الملك الجوراني ❝ ❞ محمد ادم ديري بولي ❝ ❞ دانيال أ. فاربر و فيليب بي فريكي ❝ ❞ جواد فطاير ❝ ❞ م إسماعيل على احمد الشهالي ❝ ❞ عبد العزيز بن محمد الفريح ❝ ❞ عبد العزيز بن ريس الريس ❝ ❞ آلاء عكوش ❝ ❞ إيان توهوفسكي ❝ ❞ أ.د. عثمان سيد أحمد د. عمر إبراهيم عيد ❝ ❞ د. فائزة يونس الباشا ❝ ❞ حامد عبد اللطيف ❝ ❞ مصطفى إسماعيل خليفة ❝ ❞ مصطفى شيخ إبراهيم حقي ❝ ❞ محمود محمد حمو ❝ ❞ موسوعة الأساطير الإغريقية والفرعونية ❝ ❞ مصطفى فرحات ❝ ❞ د. فاروق قنديل ❝ ❞ أحمد صلاح ❝ ❞ شعبان مازن شعار ❝ ❞ صلاح عامر قمصان ❝ ❞ بهاء عيسى حايك ❝ ❞ الشيخ. محمد جمال الدين القاسمى الدمشقى ❝ ❞ إليزابيث زولير ❝ ❞ سمير محمد الجيلانى ❝ ❞ شون ماكفي ❝ ❞ أحمد عفيفي سلامة ❝ ❞ كاتب غير معروف ❝ ❞ مي ابو صير ❝ ❞ الدكتور عبدالعظيم إبراهيم المطعني ❝ ❞ إبراهيم السمهري ❝ ❞ علي سعيد علي ❝ ❞ اقتباس زيدون يوسف جويدة ❝ ❞ ميرتشيا إلياده ❝ ❞ عبد العزيز السعدون ❝ ❞ احمد حجي مللي ❝ ❞ هيثم مالك فهمي الشريف ❝ ❞ هند شلبي ❝ ❞ حمود بن أحمد الرحيلي ❝ ❞ عبد الله الطارقي ❝ ❞ أنا ملطشنفا ❝ ❞ حمزة بن فايع آل فتحي ❝ ❞ محمد أيت أيشو ❝ ❞ أحمد فاضل ❝ ❞ صبحي فندي الكبيسي ❝ ❞ مصطفي الزايد ❝ ❞ احمد اشرف ❝ ❞ محمد مسعود العجمي ❝ ❞ محمد البرادعي ❝ ❞ علاء الدين محمد حسن ❝ ❞ ندى سيد ❝ ❞ إبراهيم ورد ❝ ❞ مصطفى أبو ضيف أحمد ❝ ❞ علي خورشيد ❝ ❞ رزق الله منقريوس الصدفي ❝ ❞ محمد أمين الرازي ❝ ❞ مها حنان باللى ❝ ❞ روزالين ويد ❝ ❞ قسم السلع والتجارة منظمة الأغذية والزراعة للأمم المتحدة ❝ ❞ عامر.د ❝ ❞ د حسام توكل موسى ❝ ❞ د. محمد بن سعيد السرحاني ❝ ❞ خالد بن محمد العمار الدوسرى ❝ ❞ رومان بيرتولاس ❝ ❞ خالد بن هدوب بن فوزان المهيدب ❝ ❞ عبدالحفيظ العمري ❝ ❞ السيد محمد الدقن ❝ ❞ د. أبو بكر العزاوي ❝ ❞ اروين تشيميرينسكي ❝ ❞ د . رضوان زيادة ❝ ❞ إدريس إبراهيم جميل ❝ ❞ مؤمن محمد صلاح ❝ ❞ محمد نسيب الرفاعي ❝ ❞ علاء الدين علي بن أمر الله الحميدي ❝ ❞ احمد محمد إبراهيم ❝ ❞ مجدي صادق ❝ ❞ عمرو سليم ❝ ❞ مصطفى حاج عبد الرحمن ❝ ❞ محمد خلف الله مختار ❝ ❞ محمد الصادقي العماري ❝ ❞ محمد صلاح ❝ ❞ طارق عباس بابكر ❝ ❞ خالد السيد علي ❝ ❞ د. مي بنت حسن محمد المدهون ❝ ❞ يوسف بدروس ❝ ❞ سعدى شرتوح المحمدى ❝ ❞ محمد زاهد الكوثري ❝ ❞ طارق الماضي ❝ ❞ فهد المارك ❝ ❞ روتليدج ❝ ❞ سامح حميدو حلمى جمال ❝ ❞ تركي العسيري ❝ ❞ ايمان رياني ❝ ❞ دليل مرجعي(Handbook) ❝ ❞ كمال فيلالي ❝ ❞ حسام الدين حسن ❝ ❞ شمس الخلود قرزي ❝ ❞ عبد العزيز بن عبد الله الجهني ❝ ❞ محمد شريف ❝ ❞ ليندون هـ . لاروش ❝ ❞ مؤمن سالم ❝ ❞ ميثم العقيلي ❝ ❞ خالد إبراهيم المحجوبى ❝ ❞ بوجدان ايانكو ❝ ❞ ليلى حمدان ❝ ❞ أحمد الطيب ❝ ❞ محمد العليان ❝ ❞ مـعـاد لـغـفـيـري ❝ ❞ محمد بن حسن الملا الجفيري ❝ ❞ نجيب جعفر ❝ ❞ م.عزام حدبا ❝ ❞ عبد الله صالح حداد ❝ ❞ محمد فاضل ❝ ❞ Melvin D.Saunders ❝ ❞ مبرمج . هيثم مالك فهمي محمد الشريف ❝ ❞ معاذ الزفتاوي ❝ ❞ مسعود متيني ❝ ❞ حاتم الخطيب ❝ ❞ كشيد سمير ❝ ❞ ياسمين خليفة ❝ ❞ مروة القباني ❝ ❞ ديفيد ليستر ❝ ❞ محمد هيثم جمعة ❝ ❞ محمد السليمان الحبهان ❝ ❞ حسين إبراهيم المغربي محمد صالح الرئيس الزبيري ❝ ❞ أحمد فهيم ❝ ❞ بيير بوالو ❝ ❞ Mohamed Elfarhati ❝ ❞ زهراء مسلم حسن ❝ ❞ محمد عبد الله أبو بكر باجمعان ❝ ❞ المهندس احمد تكليف الحساني ❝ ❞ حسين حمزة بندقجي ❝ ❞ أحمد نيازي ❝ ❞ أبو الفضيل محمد أحمد جلال ❝ ❞ أمين الساطي ❝ ❞ محمد دياب بك ❝ ❞ تمرة ظافر الشهري ❝ ❞ رياض عبدالله مسفر الزهراني ❝ ❞ ENG.JAWAD K. AL-SHERAFY ❝ ❞ نواف صالح المنج ❝ ❞ راضي جودة ❝ ❞ د .بختيار حسون ❝ ❞ حسين الجداونه ❝ ❞ روبرت جيمس وولر ❝ ❞ ريان طلال محسن ❝ ❞ عبد القادر بن محمد بن احمد حيضر البنوري الدكالي المغربي ❝ ❞ بيتر بروك ❝ ❞ محمود سامى بك ❝ ❞ محمد بن ناصر بن عبد الرحمن الجعواني ❝ ❞ عادل العوبي ❝ ❞ محمد بن ظافر الشهري ❝ ❞ د.منال سمير الرافعي ❝ ❞ محمد باقى محمد ❝ ❞ محمد عثمان آدم الصومالي ❝ ❞ لويس غالامبوس تاكاشي هيكينو فيرا زاماني ❝ ❞ على أرشيد التل ❝ ❞ بيل كلينتون ❝ ❞ كاي إس هورستمان ❝ ❞ عبد العزيز بن محمد بن عبد المحسن الفريح ❝ ❞ رضا بن الحسين القاسمي ❝ ❞ الباحث . محمد يحي الخطيب ❝ ❞ عبدالنبي العكري ❝ ❞ آدم فريمان ❝ ❞ الدكتور بهجت عبد الرزاق الحباشنة ❝ ❞ جاوسن كانون ❝ ❞ الحاج بسام جميل محمد الذيابات ❝ ❞ محمود بن محمد آل شبيلي ❝ ❞ زياد بن محمد بن علي المنيفي ❝ ❞ وكالة الإرشاد و التكوين الفلاحى ❝ ❞ ممدوح محمد يونس ❝ ❞ سامح محمد سيدأحمد ❝ ❞ عاصم بن عبد الله القريوتي ❝ ❞ محمد بن علوي العيدروس ❝ ❞ نسيم حجازي ❝ ❞ قاي إل. ستيل ❝ ❞ سعادة خليل ❝ ❞ م . أ . ح ❝ ❞ محمد بن مهيوب بن محمد العديني ❝ ❞ يوتي ب. باينولي نيلس إيرك كلاوسن يورجن فنهانن سامي كامل روميو باكودان ❝ ❞ محمد مجدي عبد الرحيم ❝ ❞ سماح حسين ❝ ❞ أسامة سيد محمد ❝ ❞ محمود فكري ❝ ❞ محمد حسين عنان ❝ ❞ أنوار سيدام ❝ ❞ تانماي باكشي ❝ ❞ سمير علوى ❝ ❞ محمد خالد قطمة ❝ ❞ Janet Evanovich ❝ ❞ فتح الرحمن الدومه ❝ ❞ نشوان زيد علي عنتر ❝ ❞ ريتشارد ليفر ❝ ❞ فهد أحمد آل قاسم ❝ ❞ محمد عثمان الصيد ❝ ❞ الخضر علي الخضر بحاث ❝ ❞ صالح شيخو رسول الهسنياني ❝ ❞ Jassim-H-Jassim ❝ ❞ أوس محمد حميد الخزرجى ❝ ❞ ريم جمعه ❝ ❞ نضال السيد ❝ ❞ أحمد سعد شاهين ❝ ❞ نانسي محمد جميل الخرابشة ❝ ❞ ياسمين محمود ❝ ❞ عبد الله بن منصور أبو حيمد ❝ ❞ محمد بك دري الحكيم ❝ ❞ حنان حنفي أحمد ❝ ❞ عصام شعبان ❝ ❞ حسن مغازى ❝ ❞ عبد الرحمن البخيتي ❝ ❞ نصر الله بطرس صفير ❝ ❞ حسام الدين المحيميد ❝ ❞ أ-ابراهيم طاهر ❝ ❞ يارا زين ❝ ❞ حسام شرف الدين ❝ ❞ شمس الدين محمد مبروك ❝ ❞ اريج عادل ❝ ❞ كيفين ميتنيك، ويليام إل سيمون ❝ ❞ عادل عثمان حسن محمد ❝ ❞ إد فريتاس ❝ ❞ د.محمد زكي ونبيل خليل ❝ ❞ محمد عطية بدران ❝ ❞ سيف الحق حامد محمد اسماعيل ❝ ❞ بيتر سيبل ❝ ❞ محمد فتحى محمد فوزى ❝ ❞ قيس ابراهيم عقل ❝ ❞ احمد السيد ❝ ❞ ألين بي. داوني ❝ ❞ محمد حسن المرزوقي ❝ ❞ زياد عودة سالم المزايدة ❝ ❞ سمير محمد نوفل ❝ ❞ ريبر هبون ❝ ❞ Don Johnson ❝ ❞ محمد حسنين محمود ❝ ❞ محمود احمد البلبول ❝ ❞ رزقي توفيق ❝ ❞ جيمي تشان ❝ ❞ محمد الجيلاني عبد المجيد ❝ ❞ فاطمة عبد الغني ❝ ❞ فيرونيك اولمى ❝ ❞ فيصل شامخ ❝ ❞ أبو سلمة الحسن بن محمد العريان ❝ ❞ محمد بن عبد الله أبو الفضل القونوي ❝ ❞ بول غراهام ❝ ❞ Margery J. Doyle ❝ ❞ وليد محمد ❝ ❞ المهندس فيصل الاسود ❝ ❞ بولا ماجد منير ❝ ❞ عماد فرح رزق الله ❝ ❞ هانز بيتر هالفورسن ❝ ❞ محمد عبد الرحمن غسم ❝ ❞ عبدالرزاق بن يوسف العريقي ❝ ❞ MR. DIGAMBAR SINGH ❝ ❞ هيثم فتحي ابراهيم خاطر ❝ ❞ د. إياد محمد قاسم الأغا ❝ ❞ المهندس : بشرى رحمه إمام ❝ ❞ مارك كلو ❝ ❞ تشانغ يون كوون ❝ ❞ احمد منار زكريا ❝ ❞ رمزي قاسم المقطري ❝ ❞ نور أنس طيارة ❝ ❞ محمد التميمي ❝ ❞ ستيفن جي جونسون ❝ ❞ V.HimaBindu V.V.S Madhuri Chandrashekar.D ❝ ❞ رائد عبدالعزيز حيدر العريقى ❝ ❞ عدنان سلمان الدريويش ❝ ❞ نزيه بلال الرفاعي ❝ ❞ سيد سيد أحمد عباس ❝ ❞ ياسر عثمان أبو عمار ❝ ❞ ألبيرتو ميولا ❝ ❞ سعيد أبو نعسة ❝ ❞ مجلة دارت ماستر ❝ ❞ Don H. Johnson ❝ ❞ عبد الله السواح الجندي ❝ ❞ زكي عبد الرزاق الغانم ❝ ❞ Wilson J. Rugh ❝ ❞ آلاء أحمد التنك ❝ ❞ هدى بكير ❝ ❞ عزيز بن طارش سعدان ❝ ❞ أصيل يوس ❝ ❞ سعيد جولان لفته ❝ ❞ عبد الله بن صالح المقبل ❝ ❞ ياسين الحموي ❝ ❞ Hesheng Wang ❝ ❞ خديجة طلحة ❝ ❞ علي حسين درة ❝ ❞ المصطفى الزراد ❝ ❞ على حسن عمر ❝ ❞ نصر المهند المقداد ❝ ❞ سيداتي أحمد الهيبة ماء العينين ❝ ❞ عدنان أحمد ياسين الفلاحي ❝ ❞ هشام خالد ❝ ❞ وليد حسني ❝ ❞ أحمد شوقي عبد الواحد الجندي ❝ ❞ ماسة محمد بطمان ❝ ❞ عبدالجبار حسين الظفري ❝ ❞ فرانك البرزهاجر ❝ ❞ :أحمد جبر عبدربه جحيش ❝ ❞ أحمد المؤذن ❝ ❞ جون روسمان ❝ ❞ ريتشارد فارسون ❝ ❞ أنيس يحيى مهدي ❝ ❞ محمد أعروش ❝ ❞ ويم كوهن ❝ ❞ إسلام صابر ❝ ❞ عبيدة خليل الشبلي ❝ ❞ محمد مكين أحمد ❝ ❞ أشرف شهاب ❝ ❞ المعتصم بن سعيد المعولي ❝ ❞ إيمان المرسي رزق المرسي ❝ ❞ عبد الهادي فرحان حربان ❝ ❞ عادل بنعيسي ❝ ❞ غدير عثمان ❝ ❞ ممتاز سعيد الخطيب ❝ ❞ هاني نور الإسلام ❝ ❞ إبراهيم بن الحاج خليف محمود الشافعي ❝ ❞ عبدالوهاب الخضيري ❝ ❞ حسين ناصر الشاوي ❝ ❞ جعفر السراي ❝ ❞ رغد محمود عبد اللّٰه ❝ ❞ عماد زولي ❝ ❞ طارق المحمدي ❝ ❞ ملاك بنت إبراهيم الجهني ❝ ❞ ديانا ويناند ❝ ❞ سعيد يونس ❝ ❞ آية نوار ❝ ❞ حمد سالم حمدان الحارثي ❝ ❞ جهاد الأخوة ❝ ❞ عيسى فاضل النزال ❝ ❞ محمد أحمد الخاشب ❝ ❞ هيثم ناجي ❝ ❞ سالم محمد أحمد ❝ ❞ سامح سعيد عبد العزيز ❝ ❞ ضحى عبد الرؤوف المل ❝ ❞ أحمد محمد حلمي عبده ❝ ❞ محمود صلاح طه ❝ ❞ رياض غالب نصر ❝ ❞ معاذ شطيط ❝ ❞ صادق سيف علي ❝ ❞ محمد ياسين بهاء الدين الحمصي ❝ ❞ أنس قحطان ❝ ❞ أحمد أبو خيره ❝ ❞ حسن كريم صبيح ❝ ❞ هالة عماد ❝ ❞ أسامة البوصيري ❝ ❞ خالد بن عبد العزيز الدخيل ❝ ❞ محمد محمود ❝ ❞ نهى عطية ❝ ❞ هديل محمد ❝ ❞ م.محمد هادي السلامي ❝ ❞ محمد حسين الصافي ❝ ❞ أمير فهمي ❝ ❞ مصطفى مصباح الحضيري ❝ ❞ عبد المنعم فارس سقا ❝ ❞ محسن الكومي ❝ ❞ رباح محمد القيسي ❝ ❞ عمر جودة ناجى ❝ ❞ بن لحمر أسامة ❝ ❞ خالد حسن أحمد ❝ ❞ رنا رمضان النحراوي ❝ ❞ سعيد زهور عدي ❝ ❞ نسرين عزوز ❝ ❞ محمد مختار جمعة ❝ ❱.المزيد.. كتب جميع الحقوق محفوظة للمؤلف